hits

Topptekst


Kontaktinformasjon til lokallagsstyret og folkevalgte finner du her.

Fremskrittspartiet i Trondheim arbeider for kvalitet i eldreomsorgen, tilpasset opplæring i skolen, fremtidsrettet byutvikling og god integrering. På denne siden vil vi skrive både kort og langt om større og mindre saker, slik at du kan holde deg oppdatert på vår politikk.

tirsdag 10. mars 2015

Verdens dyreste sykkelveg?

Bildet viser en helt vanlig sykkel,
som kan  brukes på helt vanlige sykkelveger.
22.mai 2014 vedtok bystyret i Trondheim, mot Fremskrittspartiets stemmer, å bygge første delstrekning av sykkelekspressveg øst. Strekningen er på 660 meter i flatt terreng. Og bredden? Hold deg fast; 7 meter. Og da har man valgt det minste tverrsnittet på hele denne delstrekningen. Resten av sykkelekspressvegen blir opp til 9,5 meter bred. De første kostnadsanslagene lå i størrelsesorden 25-30 millioner. For 660 meter sykkelveg. Fremskrittspartiet stemte mot.   

Så kom sommeren, og kostnadene hadde økt til omtrent 40 millioner kroner. Formannskapet ble imidlertid ikke orientert før 2.september. Da var kostnadene økt til 58 millioner. For 660 meter sykkelveg. Formannskapet ble invitert til å gi sin tilslutning til pengebruken, noe Arbeiderpartiet og resten av flertallspartiene gjorde. Fremskrittspartiet stemte også denne gangen mot.  

10.mars 2015 kom det nok en gang informasjon om økte kostnader ved sykkelekspressvegen. Nå er kostnadene oppe i 68 millioner kroner, dersom prosjektet skal fullføres som planlagt. Prosjektet har hatt en kostnadsøkning fra 25 millioner til 68 millioner kroner, på under ett år. Dette vitner om om mangelfull planlegging og dårlig økonomistyring i prosjektet. Og det viser ikke minst at det var fornuftig å si nei til prosjektet i første runde, men det var det kun Fremskrittspartiet som mente. Nå tyder alt på at det er for sent å gjøre noe med galskapen, og 68 millioner offentlige kroner er svidd av på 660 meter sykkelveg.

1 kommentar:

  1. Da fikk de ikke så mye lengde igjen for pengene, men mye bredde... noen må ha stått modell for den veien. Minner meg om noen, men kommer ikke helt på hvem det kan være...

    SvarSlett